Frågestund del 2

 

Fanny:
Ska själv åka som utbytesstudent i höst och undrar lite över det här med fickpengar, hur mycket behöver man varje månad liksom? Organisationerna säger ju att man ska ha 200-250$ i månaden, men behöver man så mycket eller behöver man mer? :) Och hur har du hanterat hemlängtan? Har du haft stunder när det har varit jätte jobbigt eller har du inte alls haft mycket hemlängtan? Vad är det bästa med att åka som utbytesstudent? Liksom vad har du lärt dig som utbytesstudent o.s.v.? Hoppas att du fattar vad jag menar. :) 
Svar: Åh va kul att du ska åka! Det är nog olika från person till person. Det har varit olika från månad till månad men det går nog ca 300-350 $ i månaden, mer eller mindre. Allt skolmaterial kostar i början, sporter du vill gå med i och allt som hör det till, aktiviteter på skolan, matcher, äta ute gör man mycket, shoppa, om du åker på resor, prom (!), alla aktiviteter du gör med kompisar och massa andra saker som kostar under året :)
 
Jag vet inte riktigt hur jag har hanterat hemlängtan faktiskt, jag har bitit i det sura äpplet ibland och bara fått va stark när man längtar hem, det finns ju inte så mycket man kan göra. Låtit mig själv va ledsen och sen ryckt upp mig, pratat med Elsa har hjälpt en himla massa då vi båda förstår varandra, ibland har jag fått ''strypit'' kontakt med Sverige ett tag, hålla sig aktiv hjälper MYCKET. Påminna sig själv om hur långt man har kommit och att njuta av allt här för det hemma står kvar! Jag har haft vissa stunder det har vart väldigt jobbigt, det går upp och ner hela tiden men jag trivs kanon här. Jag vill inte kalla det hemlängtan, för jag vill ju verkligen va här, det är mer en hemsaknad
 
Träffa nya människor, high school spirit, få en extra familj, alla nya upplevelser, allt nytt man stöter på, wow det finns massa saker som är grymt! Jag har lärt mig att stå på egna ben och vara starkare i mig själv, lärt känna mig själv mer, bättre engelska, att uppskatta allt man har, se Sverige på ett annat sätt, listan kan göras oändlig! 
 
Sara: Har du något tips på vad man ska göra för att inte gå upp i vikt men ändå inte gå runt och vara frestad av alla sötsaker hela tiden! Kan du inte svara i ett videoinlägg?
Svar: Hahah oj det här va ingen bra fråga för lilla mig. I början nämde dom på EF mötet ''passa er, en tjej här gick upp 15 kg'', och jag skratta bara i huvudet och tänkte ''ähh de händer inte mig''. Det är såklart man kan gå och käka en sallad varje dag men matkulturen är helt annorlunda här och åker man hit får man nog räkna med att lägga på sig några kilon. Jag har sportat hela året för att hålla igång med något, (Det har ju inte direkt hjälp haha) men det är ett tips. Försöka att inte äta godis/burger king varje dag som jag gjorde första månaderna i princip. Det är svårt att va nyttig i detta smarriga land men man kan ju hålla igång, välja nyttigare alternativ och hålla sig till sött på helgen.
 
Anna:
Har du ett accent när du pratar engelska? 
Är du blyg som person eller självsäker? 
Vad är din favorit av Skittles, Reeses och Starburst? 
Svar: Jag tycker att jag har det men mina vänner säger att dom inte kan höra det alls längre och det är många som antingen inte hör/vet att man är utbytesstudent förren man nämner det och berömmer en för engelskan vilket är superkul! Det är olika, jag är självsäker som person men jag kan vara blyg i situationer där jag inte känner mig bekväm. Reeses helt klart!!
Hittade precis din blogg och gillar den redan! Du verkar ha de såååå niiiice i USA asså åååh 
Men har lite frågor, imed att jag kanske ska åka själv!! 

1. Var de första dagarna jobbiga? Pratade många med dig? Var det svårt att skaffa kompisar? 
2. Är high school som high school på filmer (med allt drama, populära, nördar, osv?) 
3. Du går i cheerleadning där va? Hade du gått i något liknande hemma, typ gymnastik? Jag är gymnast och om jag åker vill jag gå men vad ligger deras nivå på typ? 
4. Är du "the swedish girl" haha? 
5. Är det mycket fester?
Svar: Tack så jättemycket! Tycker verkligen du ska åka om du har möjligheten :)
Första dagarna va nog några av dom jobbigaste på hela året, jag kom hit och va helt förstörd och undra vad jag gjorde här om jag ska va ärlig men det blev ju kalasbra sen! Hmm, vissa va sociala mot en men vi är 12 utbytesstudenter på min skola och dom brydde sig inte så mycket, man får se till att va framåt själv också :) Jag har träffat några gulklumpar här som jag är superglad över att jag har, det är svårt att skaffa nära vänner då båda vet att man åker hem i slutet av året, men om man är öppen, glad och inte alltid väntar på att folk ska krypa till en går det allt bra! Hahah ja det är det allt. Nej tyvärr går jag inte i cheerleading :( Jag tror du klarar dig bra om du är gymnast!! Mitt skollag är etta i hela USA såå de va ju lite kört ;) Det är olika på alla skolor men att du är gymnast är ett stort plus. Hahah nää, eller jag är the swedish fish för mina närmaste vänner, vissa säger the swede men vi är som sagt en massa utbytesstudenter på skolan och man blir inte så speciell om du förstår vad jag menar :D Det finns säkert några men jag går inte på dom för jag vill inte sätta mig själv i trubbel :) 
 
Mätt och go efter middag med the Greens, sitter och drömmer mig bort på VS hemsida och längtar till florida och ska sova snart. Del 3 kommer upp i veckan! Puss
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0