Utbytesguide

Lovisa: Hej! Min mamma känner din mamma (tydligen...) och jag ska åka på utbytesår i juli/augusti med EF. Din mamma tipsade min mamma att tipsa mig om din blogg (som förresten är jättebra och mycket mer intressant än andra som jag har läst) och jag har följt den i några månader nu. Eftersom jag ska åka på ett utbytesår nu i sommar så undrar jag om du har några tips? Finns det saker som är bra att ta med sig? Hur är vädret (men jaa, det var ju lätt att svara för alla delstater...)? Jag har ju lite fjärliar i magen nu och skulle hemskt gärna vilja få höra från nån som har vart eller är där nu. Och en sak till om det inte är för mycket, ungefär när fick du reda på vart du skulle bo och fick du reda på hur din familj var och såg ut innan du åkte? Jag blir väldigt glad för svar! :)
 
Svar: Heej! Jag vet vem du är, min mamma berätta om dig innan jag åkte! Självklart kan jag skriva lite tips :) Förstår att du har fjärilar i magen, i år åker du ju tjoho! :) Va kul att du läser!
 
Packning: Det är hur svårt att veta hur man ska packa för 10 månader och man vill helst packa ner hela huset ner i resväskan men man har ju bara 23 stackars kilon. Det beror såklart på vart i USA du hamnar med väder och sånt men packa kläder efter väder. Men ett tips är att inte lägga ner för mycket kläder, jag har med mig så mycket kläder som jag knappt har använt och sen har jag shoppat en del här så det åker ännu mer åt sidan. Skriv en lista över allt du måste packa ner och börja där.
 
När du får din värdfamilj skulle jag tips om att höra med dom om dresscodes på skolan, jag visste inte det när jag kom hit och har ca 3758 linnen/shorts som jag inte kan använda för att det är dresscodes. Hör också med dom vad för typ av kläder du behöver, vad det är för väder och om du behöver något speciellt. Personliga grejer är alltid mysigt, foton och svenskt godis (!!!) oftast väldigt uppskattat här och sen går det inte beskriva känslan av att ha det när det inte går att få tag på här haha. Adapter är ett måste och present till värdfamiljen till exempel. Djungelvrål också, svinkul att se deras uttryck och när dom spottar ut det tvärs över rummet!
 
Bankkort och mobil: När jag va på EFmötet sa alla att ICA-kort va superbra, inga avgifter och funkar överallt. Det gör det inte! Jag har ca 20 kr utgift på nästan alla bankomater utan banken plus att det inte fungerar i några mataffärer/vissa klädaffärer. Jag skulle nog kika på några andra även om det inte är jobbigare än att ta ut pengar och alltid ha i plånkan är det smidigare med ett kort som funkar överallt. Man får ett simkort till mobilen av EF men jag bytte till AT&T (Typ som telia) här och har gratis sms och ringa istället. 
 
Vädret är väldigt olika från stat till stat men här är vädret helt galet. Dom säger ''Om du inte gillar vädret, vänta 20 minuter så har det ändrats'' och det stämmer verkligen. Ena dagen kan det vara -10 och andra kan man gå i shorts och det är rena sommaren. 
 
Jag ansökte 1,5 år innan jag åkte och gjorde delstatsval. Men dom ringde mig 18 dagar innan avresa och sa att jag hade fått familj och det var inte i något av mina delstatsval. Jag är hur nöjd som helst med min värdfamilj och det är jag supertacksam för, vi klickade direkt och jag älskar dom så mycket! Det var väldigt tätt inpå men jag hann med att skypa och maila lite innan iallafall. Jag vet att man går och längtar ihjäl sig efter att veta men det kommer :D!
 
 
Övriga tips: Även om man försöker att inte ha för stora förhoppningar så finns dom där inne ändå. Mitt tips är att vara öppen för allt, det kommer vara annorlunda och stöta på kulturkrockar men man åkte ju inte till USA för att uppleva Sverige igen :) Något som är väldigt lätt att göra är att jämföra sig med andra bloggar man har läst, andra studenter på skolan och tidigare utbytesstudenter men tänk på att det är ditt år, du kommer bo i en annan stad, träffa annat folk, få en annan familj och hitta på andra saker och det kommer inte vara som deras och det är ju det som är så grymt, att det är ditt år!
 
Det kommer finnas jobbiga stunder där man ibland frågar sig lite ''vad gör jag här så långt ifrån allt som är tryggt och alla mina nära och kära'', men då måste man påminna sig själv om hur modig man är och hur långt man har kommit. Bara av att ta det där beslutet att åka va modigt. Nyp dig i skinnet ibland, sträck på dig och tänk på hur stark du är. Det är bara 10 månader av ditt liv och Sverige står kvar när du kommer hem så njut av ditt år. Man tycker 10 månader känns som en evighet när man kommer hit men det går alldeles för fort!
 
Ha inte för hög press på dig själv, man tänker ''nu ska jag göra detta till det bästa året i mitt liv'' och att allt ska vara 110% dygnet runt. Låt dig själv vara lite ledsen ibland om du behöver, det blir en vardag här med som har både bra och mindre bra dagar men i slutändan lovar jag dig att du bara får ut något positivt av det. Sen också ge saker lite tid, tänk på att när du kommer hit börjar du på noll och känner inte en kotte men det kommer och förhoppningsvis kommer du träffa grymma människor som gör ditt år fantastiskt! Gå med i klubbar eller någon sport är nog det bästa man kan göra så fort man kommer hit, kanonsätt att träffa folk på :)
 
Kontakt med Sverige är såklart individuellt hur mycket man vill ha och hur mycket man klarar av att ha. Hitta en balans som passar dig, jag vet att man vill veta allt som händer alla sina kompisar hemma men att hitta något som är lagom och försöka ställa båda fötterna i USA. 
 
Jag kan sitta här och skriva i en evighet men jag hoppas att detta hjälpte lite och har du mer frågor är det bara att skriva. Sen tror jag positiv attityd och som jag sa att vara öppen för allt, ta för dig och istället för att övertänka allt bara njut av tiden är nyckeln toppenår. Du utmanar dig själv bara genom att sätta dig på planet men fortsätt utmana dig själv under året, va framåt och ta för dig. Du kommer växa som pinochios näsa när han ljuger på insidan och lära dig otroligt mycket. Lycka till!!
 
Jag svarar på era andra frågor imorgon eller något för detta blev himla långt. Kram!
 
 

Kommentarer
Postat av: Sannas

Hej! Jag kanske ska åka efter ettan (går sista året i nian nu), och undrar en liten konstig sak. Hur gör du med facebook och twitter och sånna liknande sidor, jag är inne där dagligen och ser jämt mina vänner. Hur kommer det bli i usa? Känner du att det blir drygt att kolla in där och se alla från Sverige, eller är det bara jag haha?
Lite halv knasig fråga men ändå :) kram!

2013-01-11 @ 07:05:10
URL: http://smallthoughts.devote.se
Postat av: Johanna

Hej! Jag vill gärna åka efter ettan och går också sista året i 9an nu. Bodde i Lysekil innan så du kanske vet vem jag är! Iaf, vilka organisationer valde du mellan? Hur är dresscoden på din skola också? :)

2013-01-11 @ 16:14:28
URL: http://nattstad.se/johannahanssons
Postat av: F

Vad skrev du om på ditt "personliga brev" som skulle få din värdfamilj att välja dig? Skrev du t.ex om hur du är som person eller skrev du mest om saker du gillar att göra och hur det ser ut där du bor? Hoppas du förstår. Kram!

2013-01-11 @ 23:08:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0