Frågestund


cecilia: 
Hopppas att du blir hans OLLG dåå! Och blir upptagen på scenen ;) Jag ska också på hans konsert, fast här i Sverige då! Älskar din blogg btw (även fast jag inte känner dig) Ha en bra dag! :)
Svar: Hahah det hoppas jag med!! Åh va kul :D Tack så jättemycket, ha det kanon! :) 
  
Vicki: 
Åh! Coolt!:D 
Jag ska se honom i Sverige men i USA borde det ju vara helt amazing att se honom!! :D
Svar: WAAAH VA KUL :D:D Ville gå på det så gärna men e ju här då så blev helt sjukt glad när jag såg att det fanns biljetter kvar!
 
(swedish) justin bieberrr... 
i älskar dig med johanna i learned swedish for you becUSE I LOVE SWEDISH GIRL ESPECIALLY U AND ELSA <333 im gonna fart in a bag so you can save it in your bed after the concert it will be nice to meet you baby baby baby ooh
Svar: Hahahahahahahah TAGGAD. Plis fartt in a bag plis give mi atograf i lov jour englis acent<3 PS. if i was your grandma i'll never let you go
 
 
Sofia:
Och just det.. Ska du fira halloween och har du smakat candy corn? :)
Svar: Jag ska fira Halloween, folk är galna här. Halloween saker överallt (Började i september) och det är en månad kvar haha. Nä jag har inte gjort det än :( Borde jag?:D
 
Sofia:
Jag kom på en till fråga.. Hur gör du med mobil? Har du en och betalar du själv eller hur är det? För om du t ex har en iPhone, är det svindyrt då? :s
Svar: Jag har min Iphone men jag har köpt ett Amerikanskt simkort, det är inte svindyrt. Jag betalar 25 dollar i månaden och då har jag gratis sms och kan ringa 200 minuter. Har dock inte internet på den här för det är mycket dyrare, men det behövs inte det finns Wifi nästan överallt :) 
 
Louise:
Är man tvungen att gå i någon sport? :)
Svar: Nej det är man inte, men det är bra att göra det :) Jag tror däremot att om man är amerikan och skolåret räknas måste man någon gång under sin high school period va med i någon sport eller klubb (Skolaktiviteter är jätteviktigt/stort här). 
 
Lina:
1. Hur visste du vad du skulle packa innan du åkte? 
2. Är det svårt att förstå språket i början? Även om man kan Engelska rätt bra menar jag 
3. Hur tror du det kommer vara att komma till Sverige igen sedan? 
4. Åkte du med någon du känner sedan tidigare? 
5. Hur ser din världfamilj ut? tror du att du kommer hålla kontakten med dom hemma i Sverige? 
6. Vad kostar det? 
7. Du har ju en pojkvän i Sverige, hur hanterar ni att vara utan varandra i 1år? 
Din blogg äger! Du inspirerar mig sjukt mycket!
Svar: Tips från andra utbytesstudenter och jag skrev en lista med allt det viktigaste och sen jag ner allt jag kände att jag ville ha med mig. Ja det kan va svårt ibland, jag är ganska säker på min engelska men man är inte van med att prata det så mycket. Det är lätt att prata och förstå tycker jag men svårare med läxor med väldigt avancerade ord m.m. Man kommer in i pratandet  jättefort :) Det kommer nog bli  ASkul, att träffa alla igen, fylla 18, ta körkort och känna sig fri, men det kommer nog bli en kulturkrock det med och det kommer nog va otroligt jobbigt att lämna allt här. När jag lämnade Sverige va det jobbigt men jag vet att allt det finns kvar, detta är bara tillfälligt och det kommer nog vara riktigt svårt att säga hejdå. Blandade känslor men underbart :) Det är en man och en kvinna haha, dom är ett äldre par och har en hund. Sjukt mysiga och roliga och jag är jätteglad att jag hamna hos dom, det kommer jag absolut göra! Det kostar allt som allt (Med vaccin, papper, försäkringar, programmet m.m) ca 100 000 tror jag + fickpengar för året. Ja det har jag, om man bara tror på det och kämpar tillräckligt mycket är inget omöjligt, det är en av dom jobbigaste delarna med att va här men allt går om man vill :) Peppa varandra och se framåt! Åh tack, va glad jag blir!!:) 
 
Frida:
Hej! En av mina största drömmar är att bli en utbytesstudent så här är lite frågor. 
1.Hur mycket kostar det ungefär, jag vet att du är på EF och dom låter skit bra så vill gärna satsa på dom. 
2. har ni en glee club i skolan? 
3.hur klarar du hemlängtan? 
4.vilken delstat rekomenderar du? 
Älskar verkligen din blogg och du ger mig verkligen inspiration till att kämpa för min dröm. 
Svar: Åh va kul, tycker verkligen att du ska åka om du kan :) Det kostar allt som allt ca 100 000 tror jag + fickpengar under året. EF är toppen, är jättenöjd. Att hitta på saker istället för att sitta hemma och gråta med munnen full av godis till the notebook hjälper! Nä men prata om det och låta sig själv va ledsen istället för att hålla inne allt, umgås med kompisar och hitta på saker, tänka positivt och göra det bästa av det. Nej vi har ingen Glee club men körklubb. Jag vet inte, jag har ju bara bott i Kentucky men jag skulle rekommendera att inte göra delstatsval (Jag gjorde det men fick ingen av staterna), visst låter Kalifornien kanske mer lockande men nu i efterhand så känner jag att jag är glad att jag hamna här för nu får jag se en del av USA som jag aldrig hade åkt till på semester och alla populära stater kan man ju åka till och se det bästa av som en semester istället. Sen är värdfamiljen tusen gånger viktigare än staten. Lycka till med ditt år!
 
nu va de den dere emme ig...:
HAR NI GLEE-CLUB?????
Svar: NAAJJ!! :( Men vi har en körklubb :) 
 

Emma:
Hej Johanna =) Fin blogg!!! 

1. Vad är din favoritmat där borta? 
2. Vad tycker du om Reeses och Skittles? 
3. Är killarna i din skola snygga?
Svar: Tjabba! Taack! :) Frozen yogurt och Smore's, fast det är väl inte riktigt mat. Meat loaf med potatis är goaste hittills. Jag älskar Reeses men inte Skittles :) Nja, vissa ser bra ut men svenska killar är snyggare hehe!
 
Johanna:
- Vad är det bästa med att åka som utbytesstudent, tycker du ? 
-Vilka knep kan man använda sig av för att övertyga föräldrarna? 
-Hur valde du organisation ? 
-Hur försörjer du dig när du är där? 
-Vad är det värsta med att åka ? 
-Varför valde du just USA? 
-Dansar du i USA? 
-Hur är din skola? Mycket läxor? Strängt? Långa dagar? osv.. 
- Vilken skola går du på ? 
-Regnar det ofta hos er ? 
-Kommer du få gå om en klass när du kommer tillbaka till sverige ?
Svar: Det bästa är att man får träffa så mycket nytt folk, prata engelska hela tiden, se hur amerikanarna lever och uppleva school spirit. Säga att det är något du kommer ha med dig för resten av ditt liv och du lär dig så otroligt mycket på det, att det kostar mycket pengar att ha dig hemma med, att det finns stipendier, be dom ringa en organisation för att få mer info till exempel :) Kollade upp organisationer på nätet och ringde EF och STS och prata om att gå på intervju men åkte bara på EF för min magkänsla sa att de va rätt. Min pappa åkte med STS när han va utbytesstudent och dom är säkert en kanonorganisation med! Jag har pengar som jag sparade ihop innan jag åkte och mina föräldrar sätter in en summa varje månad på mitt konto. Det värsta är hemlängtan tycker jag, det är riktigt jobbigt när det kommer över en & att jag inte kommer få gå i min goa klass igen när jag kommer hem, men allt det bra väger över det. Jag va i USA 2010 och blev helt kär i det, ville se hur det va att bo här och gå high school i USA, lära mig flytande engelska m.m :) Nej tyvärr, saknar dansen APmycket! Jag går på Bullitt east high school. Jag skrev mycket om skolan om du kollar frågan under den här, det är mycket läxor, väldigt strängt och man börjar 7:20 och slutar 14:05 (jag kommer hem runt tre med buss) man har bara 5 min raster under dagen så dagarna är längre här än i Sverige. Jag kommer få gå om en klass ja! Haha det regnar inte jätteofta, vart sol här nästan varje dag sen jag kom hit och regnar det är dropparna större än hus men det går över snabbt. Kram :)

Emmy:
- hur är skolan? 
- får ni mycket läxor? 
- kan du betätta lite om vad du har för olika klasser och om dem är roliga/svåra osv. 
- har du haft mycket hemlängtan? 
- har du några tips till blivande utbytesstudenter? 
- vilken klass börjar du när du kommer hem? 

Älskar din blogg!
Svar: Skolan är strikt, man har mer läxor men lättare test (oftast, vissa är svåra) och det är lättare att få bra betyg. Det är school spirit och man hittar på mer saker i skolan, ex Homecoming, homecoming week, powder puff, danser, alla sporter är stora och allt sånt vilket är coolt! Röda skåp och kaos i korridorerna när the bell rings. Varje morgon ropar dom i speakern ''Hello Charger Nation, please stand for the pledge'' och alla står upp med handen på hjärtat och säger the pledge. Man har classes med olika folk varje lektion där det är blandat med alla årskullar. Man får charger bucks i skolan (små lappar från lärarna om man gör något bra) som man lägger i en låda så ropar dom upp vinnare varje fredag, jag vann en gratis field trip i fredags till exempel, grymt! Skolan här är väldigt annorlunda, vissa saker är grymma och vissa saker får en att uppskatta Sverige mer. Ja det är mycket läxor men proven är oftast enklare :)
 
Jag har Engelska (Ganska lätt men mycket läxor, inte jättekul), Yearbook (Kul klass, man får ta kort på matcher och göra intervjuer m.m och skapa årets yearbook), U.S history (Helt okej klass med ganska mycket läxor, mysigt folk), Media (Jag är editor tillsammans med Addy så dom lektionerna vi inte sitter och garvar och skriver planer om hur vi ska stalka hennes granne som hon har en crush på så redigerar vi filmer för skolans nyhetsprogram), Astronomi (HATAR den här klassen, vi hade skönaste läraren men han sluta, nu är det superkrångligt och jag är som en utfryst bajskorv), Drama (Kul klass med jätteskönt folk som verkligen är sig själva och helt galna, vi gör pjäser, får knasiga vocabläxor och läser böcker), Psykologi (Intressant men ganska svår klass), Sociologi (Intressant och go klass med en kanonlärare, mycket läxooor). 
 
Jag vet inte vad som är normalt men det känns som jag har haft ganska mycket hemlängtan, jag vill inte åka hem men jag saknar alla hemma SÅ mycket. Det går i vågor, vissa stunder känner man att man älskar allt och är så lycklig så man fiser lyckokakor och ibland gråter man magen ur sig och undrar varför man lämna allt som betyder något för en, men jag har aldrig ångrat att jag åkte och jag älskar att va här :) Tips för andra utbytesstudenter är att va öppen för ALLT, försök att inte ha för höga förhoppningar och framför allt jämför dig INTE med andras utbytesår, det är jättelätt att göra det men allas är olika och du skapar ditt eget. Attityd är viktigt, försök att se det jobbiga som något du lär dig av och tänk på att 10 månader går hur fort som helst även om det kan kännas som en evighet. Gå med i sporter/klubbar och hitta på saker mycket :) Första tiden kan va jobbig, man vet inte vem man ska umgås med, man känner inte en kotte, allt är nytt och ovant och man får kulturkrockar hit och dit och Sverige känns sjukt långt bort men jag lovar er att det blir bättre. Jag börjar tvåan i estet när jag kommer hem. Tack så jättemycket :D Nu fick du ett SJUKT långt svar haha, babblar som en liten hamster gör jag!

Linn:
*Tack för en himla fin och inspirerande blogg!
- Vilka sporter kunde du välja mellan på din skola? 
- Är det uppdelat i olika grupper på din skola eller kan alla umgås med alla? 
- Vem/Vilka är dina närmsta vänner i USA? 
- Godaste amerikanska maträtt? 
- Vad saknar du mest med Sverige (förutom vänner+familj) 
Svar: Tack så jättemycket :D Dom är VÄLDIGT seriösa med sporter på min skola och om man aldrig har spelat förr har man ingen chans, dom har cheerleading, dans (Som jag gick på try out för men det va mer gymnastik än dans och jag är stel som en ko så det gick som det gick haha), softball, cross country, basket, track and field, simning, volleyball & bowling m.m för tjejer men fotboll va det ända jag kunde gå med i :) Jag tycker det är ganska grupperat men jag umgås med olika folk från olika ''grupper''. Min närmsta vän här är Elsa, jätteskönt att ha någon att prata med som förstår en fullt ut för att man går igenom samma saker. Mina närmsta amerikanska vänner är nog Savannah och Addy. Godaste amerikanska maträtt som inte är snabbmat är något som dom kallar meat loaf med klyftpotatis. Det jag saknar mest i Sverige är svensk mat, att inte behöva va beroende av bil hela tiden och faktiskt kunna gå någonstans, och friheten. Man behandlas i många situationer som att man är fem år och vi har mycket mer frihet i Sverige, en helt annan kultur helt enkelt :)
 
Emma:
Gick det "snabbt" att skaffa kompisar? Hur tar du dig mellan huset där du bor och staden/skolan? :) 
Svar: Hmm.. det går ganska snabbt att skaffa kompisar om man är framåt och social men man måste pusha sig själv rätt ofta känner jag och ta första steget. Man får ge det lite tid, dom vänskapsrelationerna jag har här är ganska ytliga än så länge och det är ju inte så konstigt för om man tänker på hur nära man är med sina vänner hemma så byggdes den relationen inte upp på nån månad heller :) Att börja i sporter gör det mycket lättare! Jag åker buss varje dag till och från skolan och om jag ska till stan så kör mina värdföräldrar, man är helt strandsatt utan bil i det här landet, vill ha mitt körkort NU haha :) 
 
Sofia:
•Är du nöjd med ditt val av organisation? 
•Vilka organisationer valde du mellan? 
•Hur hanterar man hemlängtan på bästa sätt? 
•Är det Ef du åker med? Isf vad är de bra/dåliga på? 
•Om du hade varit hemma i Sverige, hade du gått ettan på gymnasiet då? 
•Är det lätt att få nya vänner? 
•Och vad är det bästa med USA i allmänhet? :)
Btw, jag älskar att läsa din blogg! Du inspirerar så himla mycket och det börjar luta på att jag också ska åka efter nian/ettan :) 
Svar: Jag är jättenöjd med EF :) Jag valde mellan STS och EF och jag tror båda är lika bra, det kändes bara mer rätt med EF när jag prata i telefon med dom. Hm, stäng av allt från Sverige (Det sämsta man kan göra är att äta godis, kolla facebook och se vad alla gör hemma m.m., jag har gjort det och det gör det bara värre) SÅ 1. Det är okej att känna sig ledsen och ha hemlängtan, gråt om du behöver det och prata med någon om det. 2. Hitta på saker, även om det känns som att man bara vill vara ifred och gräva ner sig så är det bästa att hitta på något och va med folk som får en att må bra :) Ja, jag åkte med EF och jag har bara positiva upplevelser med den organisationen. Om jag hade varit hemma hade jag gått i tvåan nu. Hm.. det är inte jättelätt om jag ska va ärlig. På min skola är det väldigt vanligt med utbytesstudenter och ingen riktigt bryr sig, dom ställer kanske en fråga oc sen fortsätter dom prata om vem som har blivit på smällen och vem som gjorde slut med vem. MEN, är man framåt, glad och social är det lättare, man får pusha sig själv och ta första steget och inte bara vänta på att allt ska komma till en. Man är van med att ha sina nära vänner hemma och dom relationerna byggdes ju inte på en dag heller så man får ge det lite tid så går det lättare :) Hm, det bästa med USA är FROZEN YOGURT, LÄTT (och Smore's)! High school spirit är coolt :) Tack så jättemycket, va glad jag blir :D! Det tycker jag absolut du ska göra, det är en otrolig upplevelse :) kram!
 
 
 
emmsi: har du gjort slingor? :)
Svar: Haha hej emmis, nä! <3
 
Håbe:
Hur ofta kör du cc(crazycrab om du inte visste^^) dagligen? :) 
Gillar du godis? ;-) 
Saknar du Hubbe? :)
Svar: Hahaha, jätteofta i minne av min fina vän håbe!! Jag ÄLSKAR godis, lite för mycket hehe.. Jag saknar hubben och hans ägare jättemycket :( Puss!
 
Sarah: Vilket företag åkte du med? Gjorde du regionsval? Är du nöjd? Kunde du välja om du fick gå på en privatskola? Säg lite negativt om företaget du åker med, samt positivt! Kram! 
Svar: Jag åkte med EF. Jag gjorde delstatsval och valde Kalifornien, Arizona och New Jersey men jag hamna i Kentucky hehe. Jag är nöjd med dom ja, inte vart några problem :) Ja man kan välja det när man ansöker. Hm jag har bara positiva tankar om EF, dom är väldigt trevliaga och omtänksamma och löser allt snabbt. Svarar på frågor och är alltid där för att lyssna så jag rekommenderar verkligen dom. Det ända ''negativa'' var väl att jag inte fick mina delstatsval, men det spelar ingen roll för vi fick ju pengarna tillbaka och det är värdfamiljen som spelar  roll och inte staten :) Kram!
 
freddy:
Är du fortfarande tillsammans med din pojkvän trots att ni inte kommer ses på länge?
Svar: Haha hej freddyfisk<3 Ja, vi är fortfarande tillsammans.
 
Emmy: 
Hur många gånger per vecka har du fotbollsträningar och matcher?:)
Svar: Jag har oftast matcher måndag, tisdag, torsdag och lördag och så tränar vi onsdag och fredag så det är full rulle! Får dock inte spela så mycket eftersom jag aldrig har spelat fotboll förr men det är kul att hänga med laget :)
 
Anonym: 
Vad var det för tema?:)
Svar: Det va throwback tema/neon, man kunde klä ut sig ex 60-90 tal :)!
 
 Detta blev ju mils långa svar så om ni mot all förmodan skulle ha några mer frågor kvar, feel free to ask! Puss

Kommentarer
Postat av: Emmy

Tack så mycket för svaret!! Haha älskade när du skrev att ibland är du så lycklig så du fiser lyckokakor. bästa. svaret. ever.

2012-10-07 @ 16:48:08
URL: http://emmynaslund.blogg.se
Postat av: Josefin

Hej! Jag såg i ett av svaren att du betalar 25 dollar i månaden för gratis sms och 200 minuter att ringa för. Jag är bara nyfiken på var du köpte det för jag har själv bara hittat dyrare simkort..

2012-10-11 @ 05:11:00
Postat av: Tova

Jag har hört att man inte får festa och så när man åker med EF alltså typ dricka, är det sant?

Din blogg är grym! :D

2012-10-13 @ 21:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0