DRAMA ASSIGNMENT

Håller på att pilla med min redovisning för Draman som jag har imorgon, man ska prata om ''past, present & future'', kul läxa faktiskt för jag älskar att klippa och klistra!! 
 
Mimmi - Hej Johanna :) 
Fan va grymt det måste vara att bo i usa alldeles själv och leva som i alla filmer. Jag hade gärna också velat va utbytesstudent, för man får ju absolut prova på något helt nytt o leva ett helt annat liv :) 
Men jag måste fråga, hur kom det sig att du valde att flytta ur landet och så långt bort? Att vara utbytesstudent gäller det bara usa, eller finns de andra länder också? Nämn några saker som du tycker är bättre med den svenska skolan och några som är bättre med att gå i din skola nu :) 

Ha det super där borta på andra sidan och ta vara på tiden :)
 
Svar: Ja det är grymt att bo här och jag är sjukt tacksam för den här möjligheten, det är fräckt att gå ur säkerhetszoonen och uppleva något helt annat! Hm, jag blev helt kär i USA när jag va här för 2 år sen, sett filmer och min älskade pappis va utbytesstudent så jag fick för mig en dag bara att det vore fräckt att åka haha, det går inte riktigt att föreställa sig hur det är förrän man väl sitter på planet och kommer hit. Det är verkligen inte lätt alla gånger men det är värt det tusen gånger om, man får uppleva så mycket! Nej man kan va utbytesstudent i de flesta länder tror jag men USA är populärast :)!!
 
Hmm det är ganska stora skillnader och jag antar att jag gillar svenska skolan mer för att jag är van med den. Dom båda har sina fördelar och nackdelar men jag kan berätta om några skillnader :) Sverige: MYCKET mer frihet, du får gå och kissa 385375 gånger om dagen om du så vill, pilla med datan/mobilen (vilket är både för och nackdel), man har längre raster, börjar senare, och i Sverige får vi ju lunch i skolan vilket jag kommer uppskatta sjukt mycket när jag kommer hem, det är mer ''ditt egna ansvar'' och man behandlas inte som man är 12 år som man ibland gör här. Dock har vi ingen ''school spirit'' vilket är ballt med USA!! Vi väljer ett program i gymnasiet och dom väljer klasser så man e inte en klass utan man har lektioner med olika människor hela tiden vilket är både bra och ibland svårt för att man inte riktigt lär känna dom man går med.  USA: Väldigt mycket regler, du måste ha hall pass/underskrift av lärare om du ska gå någonstans från lektionen (du får dessutom sämre betyg om du använder dina hall pass) kommer du en sekund för sent måste du gå och få underskrift av en person vart du va, ska man åka med någon annans buss hem måste man få underskrift från kontoret, inga mobiler inte ens på raster, man har 2 min raster (vilket får dagen att kännas som den går fort), man måste köpa sin lunch eller ta med sig, man väljer ämnen här vilket är ganska bra för då kan man ta allt man är intresserad av/behöver för högskola/college i ett program får man kanske en massa ämnen som känns helt meningslösa för det man vill jobba med. Det bästa med Amerikanska skolan hittills är till exempel football matcherna, skitfräckt! Dom har mer roliga grejer i skolan här, homecoming, powder puff (tjejerna spelar football), homecoming week (där alla klär ut sig varje dag i en vecka) danser, pep rallies, basketbollmatcher där folk går nuts, cheerleaders, deras prom & framför allt graduation verkar grymt! Nu fick du världens längsta svar haha, ska ta vara på tiden! Ha det jättebra :) 

Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Good job, love mum

2012-08-22 @ 21:18:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0